وقتی شبکه تهران شعبه‌ای از «فارسی وان» می‌شود
 
پلاک92
 

سریال «اولین انتخاب» به کارگردانی مهدی صباغ زاده که پیش از این کارگردانی فیلم‌های سینمایی مانند مارال، خاک و آتش و خانه خلوت را بر عهده داشته، پس از ماه مبارک رمضان از شبکه تهران در حال پخش است.

 

نگاهی به تیزرهای پخش شده از این سریال که بازیگران توانمندی همچون اکبر عبدی، شهره لرستانی، لاله اسکندری و افشین هاشمی را در اختیار دارد، نوید یک سریال کمدی خوب را می‌داد، اما انتظارات برآورده نشد و اولین انتخاب جزو یکی از ضعیف‌ترین سریال‌های پخش شده امسال تلویزیون قرار گرفت.


اولین انتخاب داستان زندگی پسری ساده با بازی افشین هاشمی است که برای خواستگاری از دختر مورد علاقه خود از شمال به تهران می‌آید و با اتفاقاتی مواجه می‌شود که خواستگاری کردن را به تأخیر می‌اندازد و او به دلایل مختلفی مجبور می‌شود در خانه پدری دختر سکونت کند، اما دختر خواستگار دیگری دارد که بزودی قرار است برای خواستگاری به خانه آنها بیاید و مشکل پدر و مادر دختر این است که چگونه وقتی یک خواستگار در خانه ساکن است، می‌توانند خواستگار دیگری را به منزل دعوت کنند!


سریال طنزی که از خنداندن مخاطب عاجز است


اولین انتخاب سریال بسیار ضعیفی است که از نظر فیلمنامه و کارگردانی حرفی برای گفتن ندارد. بازیگران شناخته شده کار هم در حد و اندازه‌های خود ظاهر نشده‌ و بازی‌های ضعیفی ارائه داده‌اند. اولین انتخاب حتی نتوانسته در رسیدن به هدف خود که ساخت فیلم کمدی و خنداندن مخاطب است، موفق باشد و به یک سریال دورهمی تبدیل شده که داستان آن بدون هیچ توجیه منطقی پیش می‌رود و با وجود بازیگران شاخص طنزی که در اختیار دارد از خنداندن مخاطب عاجز مانده است.


به دلایلی که در بالا ذکر شد اولین انتخاب فاقد شایستگی‌های لازم است که بتوان در مقام یک یادداشت و نقد فیلم به آن پرداخت، اما این سریال نکته بسیار مهمی درون خود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا ارتباط تنگاتنگی با مسئله سبک زندگی دارد. در این سریال شاهد هستیم که مسعود به تنهایی و بدون حضور خانواده‌اش برای خواستگاری از سوسن به منزل آنها می‌رود، اما به دلیل افتادن از دیوار و کمر دردی که دارد مجبور می‌شود در منزل آنها بماند و این مسئله چند روز طول می‌کشد.

http://www.irancloob.com/wp-content/uploads/2013/08/download-serial-avvalin-entekhab.jpg


صمیمیتی که از کوچه و خیابان به داخل خانه کشیده شده است


در روزهای آتی هم در حالی که پدر خانواده اصرار دارد مسعود زودتر از منزل آنها برود، اما با اتفاقاتی که رخ می‌دهد مثل بسته بودن راه‌های شمال و همچنین حمایت مادر سوسن و سوسن از او، اقامت مسعود در خانه آنها طولانی‌تر می‌شود. در مدتی که مسعود در خانه سوسن سکونت دارد به یکی از اعضای ثابت خانواده آنها تبدیل می‌شود، به راحتی در تمام فضای خانه از اتاق‌ها گرفته تا آشپزخانه تردد می‌کند و حتی به نوعی خدمتکار خانه آنها می‌شود!


از این گذشته، رابطه او با همه اعضای خانواده اعم از سوسن و مادر و خواهر او بسیار صمیمی است. نکته جالب‌تر ماجرا این که او به راحتی در اتاق‌ها و آشپزخانه و حیاط به بهانه حرف زدن در مورد خراب‌کاری‌هایش و خواستگاری، با سوسن خلوت می‌کند و سوسن هم گاهی او را «مسعود جان» و «عزیزم» خطاب می‌کند و این در حالی است که مسعود هنوز از او خواستگاری هم نکرده است. البته شاید این مسئله در روابط دوستی‌های دختر و پسر که در جامعه و حتی در سریال‌های تلویزیون خودمان می‌بینیم چیز عجیبی نباشد، اما این که این صمیمیت بیش از حد در محیط خانواده دختر و به این صراحت اتفاق بیفتد، مسئله جدیدی است.


نکاتی که در بالا اشاره شد مسائل عجیبی است که تا به حال نه تنها در تلویزیون، بلکه در سینما هم سابقه نداشته است که پسری به بهانه خواستگاری در خانه دختر مورد علاقه خود ساکن شود و در حضور خانواده دختر رابطه‌ای بسیار صمیمی با او داشته باشد، اما این اتفاق در سایه استانی بودن و به نوعی حاشیه‌ای بودن شبکه تهران در مقایسه با شبکه‌های اصلی سیما و همچنین ضعف مفرط فیلمنامه و سریال که کسی آن را جدی نمی‌گیرد، افتاده است.


تفاوتی که اولین انتخاب با سریال‌های ماهواره دارد


در حالی که با بیانات رهبر انقلاب، مسئله سبک زندگی اسلامی در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و صدا و سیما یکی از خط مقدم‌های ترویج این نوع از سبک زندگی است، ساخت سریال‌هایی همانند اولین انتخاب که به ارائه سبک‌ زندگی‌‌ای می‌پردازند که حتی مورد انتقاد خانواده‌هایی است که چندان هم تقید مذهبی ندارند، اما هنجارهای عرفی جامعه را رعایت می‌کنند، جای تعجب بسیار دارد.


سبک زندگی ارائه شده در سریال اولین انتخاب به گونه‌ای است که نه تنها کوچک‌ترین تناسبی با معیارهای اسلامی و عرفی جامعه ما ندارد، بلکه در ضدیت آشکار با مبانی دینی و هنجارهای اجتماعی جامعه ایرانی است و به عرفی‌سازی روابط گسترده و بدون محدودیت قبل از ازدواج می‌پردازد.

 

جای تعجب دارد صدا و سیمایی که برنامه‌هایی را مختص آگاه‌سازی مردم از عواقب تماشای سریال‌های ماهواره‌ای تهیه می‌کند و بشدت به این سریال‌ها می‌تازد، چگونه سریالی تهیه کرده که اگر حجاب بازیگران زن از آن حذف شود هیچ تفاوتی با سریال‌های ماهواره‌ای ندارد، بلکه روی آنها را هم سفید کرده است!

 

منبع:خبرگزاری دانشجو


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به پلاک 92 خوش آمدید. سلام اینجا سیاسی نیست، حذبی نیست، از چپ و راست نیست،جایی برای وقت تلف کردن نیست، یک وبلاگ ساده نیست، اینجا تفرقه نیست و............. نیست. ***** اینجا پلاک92 است***** خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پلاک92 و آدرس pelak92.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 64
بازدید دیروز : 244
بازدید هفته : 64
بازدید ماه : 525
بازدید کل : 5429
تعداد مطالب : 85
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1